Oppilaat alkoivat pohtia, mikä kaikki voi virrata. Pian oppilaiden ideoista täyttyi fläppitaulu. Seuraavaksi aloimme keksiä tutkimusongelmia, eli mitä asioita kyseisistä virtauksista halutaan tietää. Kysymyksiä kertyi lähes kaksi fläppitaulullista. Oppilaille kerrottiin projektin tavoitteet ja aikataulu. Kotitehtäväksi annettiin pohtia kolme itselle kiintoisinta kysymystä virtauksista sekä aiheita, mistä haluaisi projektinsa tehdä.
Torstaina kuvaamataidossa lähdimme liikkeelle italialaisen taiteilijan Bruno Munarin puusta. Tätä kuvaa olisi mahdollisuus käyttää oman projektin alustana. Pohdimme, kuinka pieni ravintohiukkanen kulkee puun juuristosta latvaan ja kauimmaiseen oksaan asti. Missä kohden puun oksisto ja runko on oikein paksu, missä ohut, ja millä tavoin puu haaraantuu. Oppilaat saivat tämän jälkeen luoda omanlaisensa puut batiikkitekniikalla. Pohdittiin, voisiko mitään muita virtauksia kuvata puulla.
Kuvaamataidon tunnin jälkeen kokoonnuimme yhteen opiskelemaan aurasma- appin käyttöä. Oppilaille annettiin mietintämyssyyn, miten aurasmalla saataisin omat puujulisteet eläviksi.
Samalla oppilaat kävivät Teamup- työkalulla raahaamansa kuvansa kolmeen kiinnostavimpaan aiheeseen. Näin saatiin 15 aiheesta syntymään yhdeksän ryhmää, jotka alkavat tutkia eri virtauksia!
Suurimmassa osassa ryhmiä alkoi heti valtavan innokas yhteistyö ja tutkimuksen teko. Moni ryhmä sai pikapikaa tehtyä käsitekartan poppletilla ja tarinaakin alettiin kirjoittaa google Driveen. Joissakin ryhmissä yrmisteltiin omaa ryhmää,e ikä itse aiheen tutkiminen lähtenytkään heti liikkeelle. Kaikki kuitenkin saivat tutkimustyönsä hyvälle alulle. Teamupin ryhmät olivat tässävaiheessa menneet uusiksi, eikä arviointiäänityksiä sitten tehtykään teamupilla, vaan omalla iPadilla. Kaikista ryhmistä saatiin hyvä video siitä, mitä oli tehty ja opittu sekä mitä aiotaan tehdä seuraavaksi. Lopuksi kokoonnuimme vielä katsomoon ja jokainen ryhmä sai antaa itselleen arvion yhteistyöstä ja oppimisesta. Arvioimme myös yhdessä, millaista oli tehdä tällaista projektia. Oppilaat kertoivat yllättyneensä iloisesti, kuinka kiintoisia asioita aluksi vähän tylsän tuntuisesta aiheesta oli syntynyt. Suurimmalla osalla tuntui projektista jääneen oikein mukava ja innostunut mieli seuraavaa sessiota odotellessa.
Jännityksellä odotamme ensi viikkoa, jolloin mielenkiintoisten virtausten tutkiminen ja raportointi jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti