perjantai 24. tammikuuta 2014

VIRTAUKSIA

Tällä viikolla tiistaina 5a- ja 5b- luokat kokoontuivat katsomoon Bredrich Smetanan Moldaun sävelten siivittämänä. Näytöltä seurasimme virtaavia puroja, jokia ja virtoja. Pian opettaja alkoi kertoa kehystarinaa kiireisestä hiukkasesta, jonka seuraan liittyy yhä useampia samankaltaisia. Virtaan ja virtaan, mutta mikä olen?
Oppilaat alkoivat pohtia, mikä kaikki voi virrata. Pian oppilaiden ideoista täyttyi fläppitaulu. Seuraavaksi aloimme keksiä tutkimusongelmia, eli mitä asioita kyseisistä virtauksista halutaan tietää. Kysymyksiä kertyi lähes kaksi fläppitaulullista. Oppilaille kerrottiin projektin tavoitteet ja aikataulu. Kotitehtäväksi annettiin pohtia kolme itselle kiintoisinta kysymystä virtauksista sekä aiheita, mistä haluaisi projektinsa tehdä.
Torstaina kuvaamataidossa lähdimme liikkeelle italialaisen taiteilijan Bruno Munarin puusta. Tätä kuvaa olisi mahdollisuus käyttää oman projektin alustana. Pohdimme, kuinka pieni ravintohiukkanen kulkee puun juuristosta latvaan ja kauimmaiseen oksaan asti. Missä kohden puun oksisto ja runko on oikein paksu, missä ohut, ja millä tavoin puu haaraantuu. Oppilaat saivat tämän jälkeen luoda omanlaisensa puut batiikkitekniikalla. Pohdittiin, voisiko mitään muita virtauksia kuvata puulla.
Kuvaamataidon tunnin jälkeen kokoonnuimme yhteen opiskelemaan aurasma- appin käyttöä. Oppilaille annettiin mietintämyssyyn, miten aurasmalla saataisin omat puujulisteet eläviksi.
Samalla oppilaat kävivät Teamup- työkalulla raahaamansa kuvansa kolmeen kiinnostavimpaan aiheeseen. Näin saatiin 15 aiheesta syntymään yhdeksän ryhmää, jotka alkavat tutkia eri virtauksia!


Jännityksellä odotamme ensi viikkoa, jolloin mielenkiintoisten virtausten tutkiminen ja raportointi jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti