Hei taas!
Tervetuloa aloittamaan viidennen luokan toinen lukuvuosineljännes! Seuraavan kahdeksan viikon aikana meillä on taas monta kiintoisaa oppimistehtävää. Meille tulevat tänään uudet harjoittelijaopettajat . Tervetuloa, Salla-Maarit, Tuomas ja Asla! Autamme teitä tulemaan maailman parhaiksi opettajiksi!
![]() |
Kuva. Wikipedia |
Aloitamme ympäristöopissa Steam-projektilla, joka esitellään tarkemmin kaikille mukana oleville luokille ensi viikon perjantaina. Ensin teemme ketjureaktion. Oletko koskaan nähnyt videota, jossa joku ohikulkija tulee hetken mielijohteesta antaneeksi kolikon hädissään olevalle rahanlaskijalle kassajonossa. Tälle tulee niin hyvä mieli, että hän tulee spontaanisti auttaneensa ihmistä, jonka henkilökortti on luiskahtanut katukiveyksen rakoon. Sitten taas tämä autettu auttaa seuraavaa ja niin hyvä kiertää aina vaan. Onko sinun elämässäsi tapahtunut mitään vastaavaa. Kun lumipallon panee vyörymään suuren mäen harjanteelta, se kerää aina vain lisää lunta matkan varrelta ja lopulta siitä on kasvanut aina vain isompi ja isompi hyvä asia. Meidän olisi tarkoitus oppia, kuinka pienet, hyvät teot, hymy, ja auttaminen voidaan saada kiertämään ja kasvamaan valtavan suuriksi, hyviksi asioiksi. Tätä hyvän kiertämistä mallinnamme rakentamalla oman "Goldbergin koneen". teemme kukin oman pienen radan, missä pallo tai joku vastaava liikkuu automaattisesti. Nyt saatte laittaa kaiken tähän asti oppimanne ja harmaat aivosolunne likoon, että saamme "koneen" toimimaan.
Miten muuten meni lukuloma? Saitko luettua paljon? Minä sain kuunneltua pari kirjaa ja luinkin yhden melkein kokonaan. Nyt alkoi myös erään nuorena aloittamani kirjasarjan uudelleen lukeminen.
Äidinkielessä luemme tietenkin, mutta myös arvioimme kulunutta jaksoa, miten hyvin pääsimmekään ensimmäisen jakson "Vahvasti vauhtiin" - tavoitteisiin. Asetamme myös uudelle jaksolle tavoitteet. Meillä on tiedossa monenlaista mukavaa kertomusten keskellä ja runojen matkassa. Ensi kuussa meille tulee kirjailijavierailukin, ja saamme olla toivottamassa kirjailijavierastamme tervetulleeksi. Kukahan hän mahtaa olla? Meidän solullamme on myös joulujuhlavuoro, joten ilmaisua ja tarinankerrontaa tulee monella tavalla tähänkin opiskelujaksoon. Samoin pitäisi verrytellä käsiala- ja näppistaitoja.
Matematiikassa alkaa desimaalilukujakso. Missä olet nähnyt desimaalilukuja? Esimerkiksi 3,5 tai 4,99 . Näillä luvuilla laskeminen on oikeastaan aika samanlaista kuin kokonaisluvuillakin, mutta vain harjoittelemalla sitä oppii, ja desimaaliluvuilla laskemista on tiedossa seuraavat viikot. Mitä tarkemmin opettelet asian nyt alusta alkaen, sitä helpommin se sujuu.
Historiassa siirrymme esihistorialliselta aikakaudelta historialliseen aikaan. Mikähän on se taito, joka erottaa nämä kaksi aikakautta toisistaan? Tutustumme jakson aikana korkeakulttuureihin. Ihmisten elämä muuttui valtavasti uusien keksintöjen myötä. Alla oleva kuva liittyy tärkeään taitoon, jota käytät joka päivä. Mikä taito mahtaa olla kyseessä?

Yhteiskuntaopissa aloitamme uuden jakson Minun kuntani. Tutustumme omaan kotikuntaamme, kunnan palveluihin ja päätöksentekoon. Miten sinä voit vaikuttaa päätöksiin?

Entä sitten maailman parantaminen? Meillä alkaa nyt koko koulun hyvinvointiteemana "MINÄ JA KAVERIT". Ollaanpa tällä viikolla entistäkin reilumpia ja ystävällisempiä kavereita toisillemme ja otetaan jokainen mukaan. Saat huomata, että "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Asetapa itsellesi joku hyvää kaveruutta lisäävä tavoite, esimerkiksi pyydä välitunnilla leikkimään joku sellainen, jota ennen et ole pyytänyt tai avaa kaverillesi ovi tai sano hänelle jotain ystävällistä hänen vaatteistaan. Aloitamme nyt sellaiset "hyvä kaveri"-dojot.
Ruokailussa haastamme teidät nyt säästämään vettä ja energiaa tarjottimettomassaa ruokailussa. Sitä toteutetaan jo monessa koulussa. Kokeillaan, kuinka paljon hankalammalta tuntuu viidesluokkalaisesta ottaa ruoka vain lautasille ja ruokailla ilman tarjotinta. Jos ei ole keittoruokaa, salaattilautanenkin on turha. Myös leipä mahtuu siihen lautasen reunalle. Lasin voi joutua hakemaan erikseen. Paitsi vettä ja energiaa siinä säästyy todella paljon keittiöhenkilökunnan vaivaa. Kokeillaanpa tämä viikko sitä!
Miten muuten meni lukuloma? Saitko luettua paljon? Minä sain kuunneltua pari kirjaa ja luinkin yhden melkein kokonaan. Nyt alkoi myös erään nuorena aloittamani kirjasarjan uudelleen lukeminen.
Äidinkielessä luemme tietenkin, mutta myös arvioimme kulunutta jaksoa, miten hyvin pääsimmekään ensimmäisen jakson "Vahvasti vauhtiin" - tavoitteisiin. Asetamme myös uudelle jaksolle tavoitteet. Meillä on tiedossa monenlaista mukavaa kertomusten keskellä ja runojen matkassa. Ensi kuussa meille tulee kirjailijavierailukin, ja saamme olla toivottamassa kirjailijavierastamme tervetulleeksi. Kukahan hän mahtaa olla? Meidän solullamme on myös joulujuhlavuoro, joten ilmaisua ja tarinankerrontaa tulee monella tavalla tähänkin opiskelujaksoon. Samoin pitäisi verrytellä käsiala- ja näppistaitoja.
Matematiikassa alkaa desimaalilukujakso. Missä olet nähnyt desimaalilukuja? Esimerkiksi 3,5 tai 4,99 . Näillä luvuilla laskeminen on oikeastaan aika samanlaista kuin kokonaisluvuillakin, mutta vain harjoittelemalla sitä oppii, ja desimaaliluvuilla laskemista on tiedossa seuraavat viikot. Mitä tarkemmin opettelet asian nyt alusta alkaen, sitä helpommin se sujuu.
Historiassa siirrymme esihistorialliselta aikakaudelta historialliseen aikaan. Mikähän on se taito, joka erottaa nämä kaksi aikakautta toisistaan? Tutustumme jakson aikana korkeakulttuureihin. Ihmisten elämä muuttui valtavasti uusien keksintöjen myötä. Alla oleva kuva liittyy tärkeään taitoon, jota käytät joka päivä. Mikä taito mahtaa olla kyseessä?

Yhteiskuntaopissa aloitamme uuden jakson Minun kuntani. Tutustumme omaan kotikuntaamme, kunnan palveluihin ja päätöksentekoon. Miten sinä voit vaikuttaa päätöksiin?

Entä sitten maailman parantaminen? Meillä alkaa nyt koko koulun hyvinvointiteemana "MINÄ JA KAVERIT". Ollaanpa tällä viikolla entistäkin reilumpia ja ystävällisempiä kavereita toisillemme ja otetaan jokainen mukaan. Saat huomata, että "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Asetapa itsellesi joku hyvää kaveruutta lisäävä tavoite, esimerkiksi pyydä välitunnilla leikkimään joku sellainen, jota ennen et ole pyytänyt tai avaa kaverillesi ovi tai sano hänelle jotain ystävällistä hänen vaatteistaan. Aloitamme nyt sellaiset "hyvä kaveri"-dojot.
Ruokailussa haastamme teidät nyt säästämään vettä ja energiaa tarjottimettomassaa ruokailussa. Sitä toteutetaan jo monessa koulussa. Kokeillaan, kuinka paljon hankalammalta tuntuu viidesluokkalaisesta ottaa ruoka vain lautasille ja ruokailla ilman tarjotinta. Jos ei ole keittoruokaa, salaattilautanenkin on turha. Myös leipä mahtuu siihen lautasen reunalle. Lasin voi joutua hakemaan erikseen. Paitsi vettä ja energiaa siinä säästyy todella paljon keittiöhenkilökunnan vaivaa. Kokeillaanpa tämä viikko sitä!
Ruokailun jälkeen tee omat oppimistavoitteesi Qridin päiväkirjaan. Missä haluat parantaa? Mitä haluat oppia tällä viikolla?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti