sunnuntai 2. helmikuuta 2020

VIIKKO 6 ja SANOMALEHTIVIIKKO

Tervehdys kaikille!
"Helmikuu on tulluttulleet valkohanget,
pakkasherra nurkissa jo paukuttaa. 
Kaikki, jotka elää, unestansa herää, 
suksin, kelkoin hangelle he kiiruhtaa. 
Norja suksi jalkaan, joutukaa! Kukapa se ensimmäisnä kiiruhtaa? 
Punaposket hohtaa, laulut soi! 
Laskiainen kaiken tämän riemun toi!

Terve, laskiainen, vanha ystäväinen,

lumikenkä, valkoparta huurteinen!
Sua odotimme, siksi riemuitsemme, 
käyös ukko piirihin nyt kanssamme! 
Kodin mäki varmaan aamulla suksimäen parahimman tarjoaa! 
Pullat sekä kahvit kutsuu, oi! 
Laskiainen kaiken tämän riemun toi!


Hepo, juokse, virkku, helkyttele tiuku,
siskot, veljet ajelulle kiiruhtaa! 
Sinisilmät välkkää, laulut, naurut helkkää, 
työt ja toimet hetkeksi näin unhoittaa! 
Siispä suksi jalkaan, joutukaa! kukapa se ensimmäisnä kiiruhtaa! 
Punaposket hohtaa, laulut soi! 
Laskiainen kaiken tämän riemun toi!"

Näin aloitettiin helmikuu ennenvanhaan kansakoulussa, ja hyvinpä se sopii tähänkin päivään. On kyllä aivan ihanaa, kun lunta on tullut ja ulkona on valoisampaa päivä päivältä! Helmikuussa meillä on paljon mukavaa: Runeberginpäivä, laskiainen, penkkarit, vanhojenpäivä, kalevalanpäivä ja tänä vuonna erityisesti vielä karkauspäiväkin! Lisäksi meillä on MOK-viikko ja Erasmus-vieraat tulossa viikolla 8! Alkukuukauden valmistaudummekin tuohon vierailuun. 

Tällä viikolla yritämme joka päivä järjestää aikaa sanomalehtien tutkimiseen, sillä nyt on sanomalehtiviikko. Teillä kaikilla on Kalevan appi omalla iPadillanne. Löydätkö sieltä hyviä uutisia? Löydätkö sieltä erityisesti hyviä uutisia omasta tutkimusmaastasi? Entä löytäisitkö kuvia tai uutisia aiheista, joita meillä muuten opiskellaan ja tutkitaan paraikaa, esimerkiksi AGENDA 2030:sta? Löydätkö mitään, mikä sinua erikoisesti kiinnostaa? Löydätkö sieltä eri sanaluokkien sanoja eri taivutumuodoissa? Sanomalehteä voi hyvin käyttää paitsi viihdykkeenä, myös oppimisen välineenä. Myös sanojen taivuttelu jatkuu...


Uutisiin liittyen, Isosta-Britanniasta tutkimustaan tekevien on syytä tarkistaa nyt omia tietojaan, samoin kuin meidän kaikkien EU-yleistietoamme.  Mikähän muutos tai lisäys meidän kaikkien pitäisi päivittää taitojen vihkon  kappaleen 54 tehtävään 2?  (s.117) 

Varmaan suurin osa on seurannutkin uutisia aiheesta jo useamman vuoden ajan, mutta nyt vasta siitä tuli totta perjantain ja lauantain välisenä yönä.

Tällä viikolla kaikkien tulee saada oma Eurooppaesityksensä valmiiksi. 

Lisää kuvateksti
Elisan esimerkkidia Bulgarian luonnonvaroista


Ohessa on tarkastuslista ryhmiä varten:
-Onko tieto, josta kerron, olennaista ja tärkeää viidesluokkalaiselle?
-Onko tieto, jota minulla on dioissa ajan- ja asianmukaista, pitääkö kaikki paikkansa?
-Olemmeko löytäneet tietoa kaikkiin tutkimuskysymyksiimme?
-Ovatko työt ryhmässä jakautuneet tasaisesti?
-Olemmeko löytäneet hyviä ja mielenkiintoisia, asiatietoa täydentäviä kuvia?
-Olemmeko merkinneet lähteet asianmukaisesti?
-Olemmeko kertoneet asiat omin sanoin+ Muistathan, että kopiointi on kiellettyä!
Jos olet saanut oman osuutesi dioista tehtyä, kannattaa käydä katsomassa myös toisten ryhmäläistesi aikaansaannoksia, ettei dioissa ole päällekkäisyyttä ja voit auttaa myös muita ryhmäläisiä. Muistathan, että jokainen on valmis vastaamaan ja kertomaan oman ryhmänsä kaikista dioista. 
Aloitamme tällä viikolla myös postereiden teon Erasmus+-kumppanuusmaistamme. Tärkeimmät tiedot näistä maista tulee myös kääntää englanniksi. Muistathan myös opetella Euroopan maiden sijaintia kartalla ja pääkaupunkeja vaikka täältä! Astetta vaikeamman pelin vinkkasivat Luukas ja Taavi, täällä voi harjoitella kerran päivässä, miten hyvin arvaa, mistä päin Eurooppaa joku kuva on otettu. 

Matematiikassa saamme aloittaa uuden kirjan, ja aloitammekin sen loppupäästä, tilastoista. Mitä hyötyä on tilastoista? Voisitko jotenkin hyödyntää tilastoja omassa Eurooppa-projektissamme? Pinta-alajakson koe tuntui menneen hyvin, mutta ne, jotka eivät vielä osanneet mitata kulmaa, harjoittelevat sitä vielä. 

Kuviksessa keskitymme tekemään "Ei nälkää" ja "Talven peitto"-työmme valmiiksi, lisäämään ne portfolioon ja arvioimaan omia onnistumisiamme.

Historiassa viimeistelemme esitelmät antiikin Kreikasta ja tutustumme toistemme aikaansaannoksiin. Lisäksi pohdimme, kuka on Aleksanteri Suuri ja miksi hänestä tuli ihailtu sankari.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti